onsdag 17 december 2014

JULPYNTAT I VÄNTRUMMEN PÅ KAROLINSKA SJUKHUSET



Jag har varit till sjukhuset i dagarna två för att påbörja ännu en utredning på Reumatlolgen.
Den här gången handlar det om Sjögren Syndrom, som är en nära släkting till min redan diagnostiserade Sklerodermi.
Igår hade jag en tidig tid hos sköterskan Siv.
Så upp i den arla morgonstunden för att hinna upp till kl. 08:45.
Där var min uppgift att spotta i en mugg i 15 minuter, utan salivstimulerande den senaste timman, typ sockerfritt tuggummi eller sugtabletter av varierande slag, som förövrigt inte funkar alls på mig.
Resultat: Skitdåligt, några sega droppar som knappt ville landa i muggen.
Sedan fick jag tugga på en lite bit paraffin i 5 minuter, spotta i mugg igen, något bättre resultat.
Och sist men inte minst och något som faktiskt är obehagligt för det svider och skaver, en liten bit, typ läskpapper i vardera öga, för att se hur mycket tårvätska jag produserar.
Där fick jag skapligt resultat och jag upplever inte heller ögontorrhet, än så länge, ska jag väl tillägga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar