onsdag 9 mars 2011

KVINNOHJÄRTAN

40 kvinnor drabbas av hjärtinfarkt dagligen. Under mars månad genomför Hjärt-Lungfonden kampanjen Rädda Kvinnohjärtat – Go Red för att uppmärksamma kvinnors hjärtan och samla in pengar till forskning.
Målet är att inom tio år kunna rädda fler än 2 000 kvinnor om året. Typiska syntom kan vara plötsliga bröstsmärtor mitt i bröstet som strålar ut i vänster arm. Smärtan kan även stråla ut i båda armarna, händerna, halsen och underkäken, magen och ryggen. Vanliga symtom är plötsliga andningssvårigheter, kallsvettning, illamående eller yrsel, ofta kopplat med smärta eller truck i bröstet. Smärtan kan vara länge, i flera timmar. Extrem trötthet under flera veckor kan vara ett tecken på hjärtinfarkt, framförallt hos kvinnor. Källa: Hjärt-Lungfonden. Om det inte var för att jag redan har en diagnos, så skulle jag garanterat tro att jag har eller har haft en hjärtinfarkt, med tanke på att jag känner igen flera av dessa symtom och i synnerhet trötthetskänslan som för närvarande är bedövande. Idag när jag gick en LUGN PROMENAD i ungefär en timma, så upplevde jag nästan en utanför-kroppen-känsla, benen fördes fram av någon annan och när jag väl var hemma, så tänkte jag, " hur gick det där till, hur hamnade jag här?" Lite läskigt faktiskt! Tilläggas ska väl att jag vaknade med en ordentlig migrän, men tänkte att lite frikluft skadar ju inte, snarare tvärt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar