onsdag 27 maj 2015

World MS Day 2015



Färggrant så det förslår, som om det är något att fira och vara stolt över!

Saliga mor, ja hon som heter Kerstin, hon stackars människan diagnostiserades MS strax före 50, så hon levde med det i över ca 35 år, dessutom hade hon KOL de sista åren av sitt liv, som den inbitna rökare hon var, men va fan, något kul måste hon ju ha i väntan på.......

MS är verkligen en lömsk och oberäknelig sjukdom!
För många kan förloppet gå väldigt sakta, ja som för mamma, med som för en granne till mig i Umeå, tog det knappt fem år innan hon gick bort!
Eller som min vän Eva som fick diagnosen och bara ett par år senare dog i hjärntumör, som tydligen var en direkt orsak och biverkning av bromsmedicinen mot MS, enligt henne!

När jag fick min diagnos Skelrodermi, frågade min läkare om vilka eventuella sjukdomar som fanns i min släkt. MS hade tydligen inget släktskap med Sklerodermi.
Tack o lov!
Multipel skleros är en autoimmun sjukdom och angriper kroppens immunförsvar, precis om Sklerodermi.

Men det räcker så bra ändå!

Vackra färger är det ändå och det påminner om regnbågen och regnbågsflaggan som står för stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner. Regnbågsflaggan står även för respekt för medmänniskor och tolerans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar