måndag 5 oktober 2015

VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN!


Det här var en nyttig wake up call!
Skaplig tidig morgon, lunkar in i köket och fyller lagom mycket vatten i min vattenkokare, startar densamma!
Fixar med sötningsmedel och tepåse i min älsklingstemugg, den där stora blåååå Phantomenmuggen!
Breder min lingongrova med ett tjockt lager räkost!
Tog min morgonmedicin och svalde ner den med ett halvt glas vatten och ordnade med de andra som skall tas två timmar senare, i en prydlig liten bunt på bänken, "precis som vanligt!
Ja livet började "precis som vanligt" och jag var lyckligt ovetande om vad som lite senare skulle uppdaga sig för mig!

Ty cirka två timmar efter fikat och genombläddrandet av DN och en sväng till toan däremellan, DÅ!!!!
*Katastrofen*! "ironi"
Men va fan, inget vatten i kranen i köket, inget vatten i handfatet på toan, enda vatten som fanns var det som speglades nere i toastolen!
Provade igen, men nej, ingenting, inte en droppe!
Tittade ut och såg att det fanns något sorts anslag på porten i huset mittemot!
Tvärklädde mig och skubbade ner för att kolla min port, men ingen lapp på rutan!
Konstigt!
Så jag ringde till Nynäshamnsbostäder!
Och fick svar på min fråga!
Mycket riktigt, vattnet var avstängt sedan klockan 08:00 och skulle inte släppas på förrän klockan 16:00.
" Åååå, just ja, jag har kanske glömt att sätta en lapp på den dörren, tänkte att det kanske räckte med lappar på de andra dörrarna"!
Som om jag brukar gå omkring och läsa lapparna på de andra dörrarna, hade jag lust att säga!
Skit också!!!
"Har du ingen som du kan gå och hämta vatten hos?"

Då plockade jag ihop mina sparade vattenflaskor, ja, jag har endel från mina "VIKTIGA" resor bland annat!
Visst har jag sagt att jag är lite knäpp?
Samt en tillbringare, och traskade upp till lillasyster, som tack o lov bor bara fem minuter upp för backen bort och fyllde flaskorna.

Passade på att läsa vad som stod på posten bredvid!

Sedan en vända till med två hinkar, som jag fyllde till hälften för att kunna spola i toan under dagen, ty annars skulle de bli alldeles för tunga att bära hem igen!

Och mitt i det jag kånkade på med vattnet fram och tillbaka, gick mina tankar till alla de som inte alls tar för givet att det kommer vatten ur kranen, bara ett krypavstånd från den varma sängen!

Nå, till min häpnad, just när jag råkade vara i köket, öppnade jag kranen som en helt vanlig reflex för att blöta disktrasan, var vattnet tillbaka långt före utsatt tid!

Vanans makt och en nyttig påminnelse om hur himla bra vi har det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar