söndag 8 maj 2016

BARNDOMSMINNEN!



Styvmorsviol, eller som jag kallar den, natt och dag!
Det svenska namnet används ibland i Mellansverige på arten styvmorsviol (Viola tricolor).

Fast egentligen är det den här blomman som heter natt och dag eller lundkovall,

den är en ettårig ört som är lätt att känna igen på sina gula blommor och blåvioletta stödblad.

Apropå barndomsminnen, idag är det precis tre år sedan jag sist gick på de här sliperserna på det gamla nedlagda järnvägsspåret,

som gick precis ett stenkast förbi mitt gamla barndomshem!
Jag och mina systrar och svågrar var hemma i Nyland och höll på att tömma vår, då nyss avlidna mammas lägenhet på äldreboendet!

Så som en liten påminnelse från då, så råkade jag den här lilla tuvan av Ångermanlands landskapsblomma här upp vid Nynäshamns kyrka,

på min väg vidare i livet!

Självklart slank det ner ännu en mjukglass i hamnen, det kallar jag livskvalitè!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar