söndag 17 juli 2011

KOLLOWEEKEND

Jag har varit på "kollo" på Eda lägergård i Knivsat kommun! Den ligger vid Norrsjön och ägs av kommunen, som arrenderar ut den till Eda lägergårdsförening. Det är föreningen som ansvarar för drift, skötsel, underhåll och uthyrning. Vid lägergården finns badplats och båtbrygga, och vattnen är ypperliga för kanotpaddling. Norrsjön är en del av ett större sjösystem, och det går att ta sig vidare in i Ramsen och Trehörningen till Fjällnora friluftsområde, som tillhör Uppsala kommun.
Med utgångspunkt från Eda kan man även vandra längs sjöarna norrut, till Fjällnora, eller västerut på Upplandsleden. Jag låg i en sovsal och sjöng "I en sal på lasarettet, där en bröstsjuk flicka låg" och vi grät i kapp, jag och mina medsystrar. Gud så tokigt det här låter då!
Nä det är inte sant, men nästan! Jag var mycket riktigt på Eda lägergård, men på en spelning med www.cometogether.se.
Svåger Per och hans medmusikanter spelade upp till dans och äntligen så fick jag möjlighet att följa med. Riktigt trevlig musik, glad och medryckande. Vi övernattade i en byggnad med 32 st sovplatser som används till kolloverksamhet, bekvämlighetsinrättningen bestod av helt vanliga utedass, med en hasp på insidan. Vilken flasback till barndomen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar