fredag 1 juli 2011

VITA DAGEN

1:a Juli fortsätter vi med att uppmana till "Vita dagen" En dag för att uppmärksamma alla de barn som far illa i Sverige, Europa och världen. ...Gör som jag säger annars får du stryk! – i 170 länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran. Vi fortsätter att använda denna dag som en minnesdag emot något så avskyvärt som barnmisshandel genom att bära något vitt eller/och tända ett ljus i våra fönster för dessa små utsatta själar! Hur många släktingar står idag egentligen och "ser på" utan att agera när ett barn i deras närhet far illa?! Ett "muntligt" avtal med dig själv att du SKA behålla din "självklara ställning" om du ser, hör, vet ett barn som far illa! Det är inte alltid den som gapar högst som gör skillnad! Bara för att en manifestation är ”tyst” betyder det inte att den inte ses eller talar ett tydligt språk. Givetvis ska man agera om man ser ett barn fara illa, denna manifestation påvisar INTE att vi inte ska stå upp högt för barnen med röst, mod och kärlek, tvärtom!!! Våga se, Våga agera….. Men glöm inte att våga stå för att ta ställning i frågan! Denna manifestation tillåter oss alla att göra det. Ibland kan det vara svårt att veta hur man kan hjälpa, Du kan hjälpa genom att ställa dig enad tillsammans med många andra i en fråga som sällan pratas högt om!!!” "Jag ska gråta med mitt hjärta och stå upp för de yngre med mitt mod. Jag ska lära, upplysa och agera. Jag tar mitt ansvar för varje barn jag ser far illa. Jag gör det inte för min egen del utan jag gör det för barnens rätt till trygghet och kärlek"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar