onsdag 8 oktober 2014

"PRECIS SOM MAMMA!"


Jo, jag vet, jag är precis som mamma och gör som henne i synnerhet.
Men jag hoppas att det stoppar där!

Det var storasyster som påminde mig om det i eftermiddags när vi talades vid i telefonen.

Jag hade lagt ut på Facebook om en gammal granne till mig som precis har avlidit och hon undrade vem det var. Tänkte kanske att det var min granna under mig, men så var det inte.

Däremot var det en grannfru från förr, när jag bodde i Umeå. Vår familjs bästa vänner, mamman i familjen som har gått bort knappt 60 år gammal i samma sjukdom som min mor, MS.
Okej, mamma hade ju dessutom KOL och det var troligast den största orsaken till hennes död!
Mamma hade lidit av sin MS i över 40 år och dog vid en ålder av 84, till skillnad från grannen som har lidit av MS kanske max 10 år!
Förloppet på dessa tillsynes kroniska, neurologiska och obotliga sjukdomar kan variera otroligt mycket.
Precis samma som med min sjukdom sklerodermi, jag fick ju för 30 år sedan veta att jag skulle leva i ca fem år.

Nå, varför sa nu min syrra "precis som mamma"?
Jo, jag satt just då och smaskade på en dammsugare, eller rättare sagt min andra dammsugare till trekaffet. Mamma älskade dammsugare och hade alltid sådana i kylskåpet att bjuda på.
Jag är nog väldigt lik henne ändå!

Föresten, grannfrun under mig har precis nu kommit hem från en hel månads sjukhusvistelse!
Ordningen är återställd och "LIVET BARA RULLAR PÅ", "precis som vanligt"!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar