fredag 23 juni 2017

MIDSOMMARNATTEN ÄR HÄR!


Men allt började med att försöka ta mig upp från golvet efter ännu en natt här hos Sofia,

jag delar ju samma nattlogi tillsamman med en assistent, som sover i bäddsoffan,
man ska ju spara på ungdomen, de ska ju ta hand om oss gamla när den tiden kommer!

Idag hade jag helledigt, alltså Sofia hade assistans och skulle åka iväg till några kompisar och fria midsommarafton, "morsan får inte följa med, det är inte coolt"!
Så jag hade bestämt med min gamla vän Agneta. att vi skulle träffas!
Hon kom och hämtade mig strax efter lunch.
Vår första plan för dagen var att fara till Röbäcks kyrkogård, där jag har min son Erik begravd!
Eftersom Agneta inte viste vägen dit, så fick jag köra hennes gamla Saab!
Jag säger bara det, jag har kört många olika bilar och älskar att köra bil, men det här var verkligen något i hästväg!
Ingenting var som vanligt, trångt, bökig växellåda och startnyckel, nä tacka vet jag min kompis Mias Jaguar!

Nåväl, vi kom oss till kyrkogården utan några som helst missöden.
Där var det precis lika lugnt och stilla som vanligt, vinden susade i furorna och fåglarna kvittrade välkomnade!
Förra året, när Sofia och jag var hit, då var det snortjockt med mygg, men i år knappt några alls, förmodligen pga, den kalla våren och försommaren, inget ont som inte har något gott med sig!
Alltid lika sorgligt att kom till graven, eftersom det aldrig är någon annan än jag som besöker den och fixar till det, precis som nu!
Så det var bara att falla på knä, rensa bort ogräs, plocka bort mina gamla gravljus och den bruna julkransen och sönderrostade ljuslyktan, som skulle ha tagits bort för länge sedan.
Agneta hade den goda tanken, att plocka med sig några kvistar syrener, som fick pryde graven, tack Agneta för den fina tanken!

I morgon skulle det föresten vara Eriks 33-åriga födelsedag!
Hoppas att han får smörgåstårta igen, var han nu är, lite här och där!
Saknar dig Erik!

Sedan for vi vidare, "jag kör Saaben", in mot stan och så hamnade vi på Gammlia friluftsmuseum!

Vi beslutar oss för att försöka hitta en parkering och sällar oss bland midsommarfirarna där, precis lagom till resningen av midsommarstången och "små grodorna"!
Folkligt, trevligt och framför allt vackert väder, fortfarande!
För det där med vädret och i synnerhet just på Midsommaraftonen, kan ju vara lite vanskligt!

Vidare färd "jag kör Saaben" mot Mariehems centrum och ICA Kvantum, för att komplitera lite grädde till jordgubbarna!
Sedan hem till Sofia och mig, där vi tog en välbehövlig kaffe, innan det var dags att förbereda den obligatoriska midsommarmaten, alltså i stort sett samma som julmaten och påskmaten, förutom nubben då förståss!
Jordgubbar med grädde ute på balkongen fick bli en värdig avslutning på Midsommarfirandet!


Och fortfarande vackert väder, om ändock lite svalt i luften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar