tisdag 1 juni 2010

GUN !

Dagens Namn - tisdag 1/6

Gun & Gunnel
Gun är ett mycket gammalt nordiskt namn som liksom Gunhild kommer från ett isländskt ord för strid. I den nordiska mytologin hette en valkyria Gun. Betydelsen är alltså stridbar, den stridbara. Gun var ett mycket populärt dopnamn från 1930 till 1950 men har sedan dess tappat i popularitet. I dag har det omkring 36 800 namnbärare, av dessa har drygt 24 000 det som tilltalsnamn.

Ja så var det då dax igen att gratuleras för sitt utomordentligt sexiga namn! Men hallå hur tänkte dom där, mina föräldrar menar jag naturligtvis. Då unga modärna människor och tappar helt omdömmet när dom ska döpa mej. Kommer aldrig att förlåta dem. Okej om jag hade varit född i USA så hade det varit lite coolt, men herregud i Sverige och att byta till mitt andra namn gör ju inte saken bättre. Nä det är bara att gilla läget och hoppas att så många som möjligt kallar mej för gunsan eller som min familj säger, günne! det sistnämda var något som pappa började med när jag var riktigt liten, har aldrig förstått varifrån det kommer, låter lite tyskt tycker jag. Varför frågade jag inte honom om det och nu är det för länge sedan försent. Mamma kanske vet, får höra med henne. I vilket fall som helst, så är det ingen risk att namnet fortplantar sig i min familj, om inte Sofias hundvalp, när det är dax råkar få det namnet, men han ska ju heta Liam. Närmare än så kommer jag inte ett barnbarn. En liten svart Toypudelkille!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar