måndag 24 september 2012

NATTENS DROTTNING


Eller vad heter den, min gamla kära följeslagare?
Min vän som jag talar med på nätterna när jag inte kan sova.
När det börjar skymma, eller allra helst, just på natten, är den som vackrast, när den inte får något ljus alls. Då lyfter den sina mörka vackra blad, som om den försöker sträcka sig upp efter ljus. Vad jag förstår, så växer den vildt djupt inne i djungeln i till exempel Nya Zeeland.
Jag önskar att någon kan säga mig vad den egentligen heter, för "Nattens Drottning" är bara ett namn som jag har döpt den till och för att det är ett passande namn för min del, vill ju att mina vänner ska ha ett namn dessutom. "Gud va knäpp hon är!" tänker väl du!
Minnet sviker mig om hur länge jag har haft den, men säkert minst femton år. De första åren var det lite knöligt, men med tiden acklimatiserade den sig eftersom den blev större och jag blev tvungen att ta den ifrån fönstret och placera den längre in i rummet.
Nu sedan vi hamnat här, har den verkligen visat sin prakt och i synnerhet om natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar