tisdag 2 september 2014

KALLA FAKTA


Det är så sorgligt att se programmet "Kalla Fakta"!
Som det känns nu är det dags att skriva i det "Vita Arkivet" och det illa kvickt!
Vad händer om jag råkar cykla omkull igen eller halkar på ett bananskal och bryter lårbenshalsen, hamnar jag då på något sjukhus i 08-området och slussa omkring som en annan grönska då?
Jag blev alldeles knottrig när jag hörde om den gamla mannen som under en tid på 16 månader slussades omkring på 60 olika vårdplatser innan han dog.
Viktminskningen var dramatisk och ingen tog någon anamnes på honom när han kom till sjukhuset från början och heller inte hade någon uppföljning.
Jag kan se mig själv i samma situation!
Gamla magra gunsan rullas omkring och dör av undernäring i vården!

Och sjukvården, oavsett avdelning och profession har samma undermåliga vård.

"mamma, det här är ingen vård, det är bara förvaring"
Eriks ord under tiden han var intagen på behandlingshem och inlagd på psykiatrin i Umeå och på RPK i Sundsvall.

Vad är det som händer inom vården, varför sitter läkarna med administration istället för att möta patienterna och vårda?
Skärpning tamefan!

Hoppas att jag dör knall och fall och slipper hamna på sjukhuset i livets slutskede som en grönsak som rullas omkring i en sjukhussäng och kanske dör ensam i en korridor!


Och tack gode gud, än en gång för att Sofia fick förstklassig vård på Norrlands Universitets sjukhus, Barn 3, Barnonkologen för 25 år sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar