lördag 13 september 2014

LIVET ÄR EN SCHLAGER





En helt vanlig fredagkväll på Cirkus? Å nej, långt ifrån!
I sällskap av goda vänner bänkade vi oss, förväntansfulla och beredda till tänderna.
Bänkrad 8, precis bakom fyra onödigt storväxta personer, sitter jag på min ordentligt hopknycklade dunjacka för att komma upp åtminstone en liten aning till, men förgäves!
Satan!!!
Men ändock, jag lyckades få med mig det mesta av föreställningen, tyvärr fick jag se de höga klackarna endast vid några få tillfällen.
MEN jäklar i min låda!
Briljant, Jöback!

När Jonas Gardells Livet är en schlager blivit musikal bjuds publiken på godis både för ögon och öron.
Det största godiset i hela påsen är Peter Jöback som transpersonen Candy Darling.

Peter Jöback är nämligen fullkomligt magisk i rollen som Candy. Så fort Peter intar scenen så bränner det till, Han är uppsättningens stora stjärna och motsvarar de tunga förväntningarna med bravur. Candy är en glad och skämtsam person men med mycket svärta och sorg i bagaget, den svärtan förvaltar Jöback mycket bra och lyckligtvis får han behålla livet, vilket tyvärr inte orginalversionens Candy får, utan dör i AIDS. Jöbacks stora nummer "Annars vore jag inte jag", är den sång som gett mig den högsta ståpäls någonsin. Om man inte ryser eller fäller en tår här, så är man gjord av sten. Peter Jöbacks leverans är av Broadway-klass. Dessutom är han snygg som fan och rör sig proffsigt feminint i höga klackar...

Fredrik Kempe och Gardell har fått till många underbara låtar som verkligen berör långt in i hjärtat: Som t.ex "Annars vore jag inte jag", den otroligt starka "Ingen är där", schlagerpärlan "Livet är en schlager", vemodiga duetten mellan Mona och Candy "När jag faller" och framförallt, avslutande "Som skapta för varann" som är en sådan låt som varje musikal i hela världen borde avslutas med. Magiskt bra!

Skratt, tårar och vemod kännetecknar kvällens känsloregister och inte bara för min del!
På min högra sida satt en ytterst parant man i ca 40-års åldern och torkade tårarna (utan handskar) ömsom skrattade.

Rekommenderas å det varmaste!
Löp å köp biljetter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar