torsdag 30 november 2017

EN TUFF VECKA


Fyra dagar till Huddinge sjukhus är äntligen över och gamla gunsan är helt slut, sitter i, eller ligger faktiskt i soffan och tomglor på tv:n!
Måndag 27/11 hade jag tid för det årliga ultraljudet på hjärtat, samt Spriometri!

Tisdag 28/11 påbörjade jag Ilomedinbehandlingen klockan 08:00! Så redan 06:24, satte jag mig på pendeln för att hinna dit i tid!
Skönt med mina fina handledsvärmare från Norgen, stickade i Alpacka!
Sex timmar senare begav jag mig hemåt igen!
Onsdag 29/11 likaså, fast tuffare, som det alltid är dag två!
När jag väl kom hem till Nynäshamn och just klivit av pendeltåget, ringde min mobil, "hemligt nummer" Hmmm???
Bäst jag svarar, tänkte jag, fast jag brukar nästan aldrig svara på okända nummer!
Det var min läkare på Reumatologen!
Hon hade fått svar på mitt ultraljud på hjärtat och det visade en betydlig försämring sedan juli 2016, när jag sist gjorde undersökningen!
Så nu har hon skickat en akutremiss till Karolinska Solna för vidare utredning, frågetecken PAH?

Vad är PAH?
PAH, pulmonell arteriell hypertension, betyder högt blodtryck i lungans blodkärl, men det är en sjukdom som påverkar både lungorna och hjärtat.

Varför får man PAH?
PAH är en ovanlig sjukdom som drabbar både män och kvinnor oavsett ålder och etnisk bakgrund. Även barn kan drabbas av PAH. Den exakta orsaken till varför vissa människor drabbas av PAH är inte helt klarlagd.
Sjukdomar som sklerodermi och SLE (Systemisk Lupus Erythematosus) ökar risken för PAH.

Det här var inte vad jag hade tänkt mig, men är heller inte förvånad, kanske väntat, eftersom jag upplever andfåddhet mer än vanligt! Dålig kondis, har jag tänkt, men nu har jag fått facit! Skit också!

Torsdag, alltså idag, var det sista dagen med droppet, för den här gången och för i år!
9 ½ timmas åtgång/dag X 3, pluss 6 timmar måndag = ett heltidsjobb kräver att man är frisk för att orka vara sjuk i Stockholms län, på grund av avstånden!
Norrland VS Stockholm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar