fredag 27 juli 2018

UT TILL HAVS!


Nämen skämt åt sido, det är faktiskt en ynnest att bo här i Nynäshamn, hav och ännu mer hav, åt vilket håll man än vänder sig!


Efter två dagar på Knappelskär, så beslutade vi, alltså lillsyrran och jag, i all hast, att åka till Nåttarö!
Tre kvart innan båtens avgång från hamnen här nere, så messade syrran mig om jag hade lust att hänga med, "jag kommer och hämtar dig om 25-30 minuter!
Det är tur att jag är snabb som en vessla, jag hann och vi hann med båten, sånär som på ett under!
Knökfullt ombord, ståplats bland säkert tvåhundra andra som också ville dit ut med diverse packning och många som även skulle vidare mot slutdestinationen Ålö!

En halvtimma senare, landsteg vi Nåttarö och bestämde oss för att stanna där i hamnen, istället för att gå den skapligt långa och tröttsamma sträckan till andra sidan an ön, där det är en lång härlig sandstrand!
Däremot var det nästan bara vi som tog det beslutet och ju mer vi kände den gassande värmen, så intalade vi oss att vi gjorde rätt att stanna vid båtbryggan!

Nåväl, vi slog läger ungefär 11:30 och när magarna började knorra, så gick vi till Nåttarö Sjökrog, som ligger bara ett stenkast från bryggan och käkade en god lunch!

Efter fyra timmars solande och badande, alltså syrran badade, inte jag, så ställde vi oss på bryggan och väntade in båten för hemfärd igen!

Jag får nypa mig i armen ständigt, tänk att jag bor så här havsnära och med en underbar natur och dessutom nära till Stockholm, endast en timma med pendeltåget!
Apropå pendeltåget och SL, Acess-kortet gäller även som betalningsmedel på den här båten/färgan ut till Nåttarö och Ålö!
Praktiskt!
I morgon åker jag till Ljusterö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar