torsdag 11 november 2010

LJUSSTÖPNING

Idag har jag stöpt nio och ett halvt ljus, nej skämt åt sido, jag har stöpt nio och ett halvt finger. Det här har jag fått göra en gång tidigare uppe i Umeå på reumatens arbetsterapi, jättemysigt och superskönt. Varmt flytande parafin/vax i ett vattenbad och däri doppar jag mina händer upp till handleden undefär fem till sex gånger med jämna mellanrum, ja precis som när man stöper ljus. När man sedan har fått ett lagom lager på händerna, så stoppas dom ner i varsin plastpåse och sedan stora tyg pannlappshandskar över dem. Sedan får man sitta ner ungefär en halvtimma, eller tills värmen är slut och bara myser och njuter av sina varma händer. Vi var en liten grupp på fyra kvinnor som njöt tillsammans samtidigt som vi satt och delgav varandra en massa erfarenheter och tips. Så var det dags att öppna upp paketen och ta bort massan, därefter blev det handgymnastik. Två timmar senare satt jag på pendeln hem igen, mätt och belåten för jag hann äta en sen lunch (laxpudding igen, mummssss). Naturligtvis så somnade jag med lurarna i öronen och vaknade lagom på Nynäshamns slutstation klockan 15.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar