tisdag 25 oktober 2011

FOTOMODELL IGEN, ELLER? :))

Datortomografi lungor, bröstkorg På röntgenavdelningen Sätter mig i väntrummet, en sköterska hämtar in mig när det är min tur. I undersökningsrummet fick jag ta av alla kläder med metall på, eftersom de kan störa bilderna. Vanligtvis behöves det sprutas kontrastmedel i blodet genom en plastslang som sätts i ett blodkärl på armen. Kontrastmedelet fyller blodkärlen och utsöndras sedan kissar man ut det. Kontrastmedelet ges för att se skillnad på friska och sjukliga processer i de inre organen. Under undersökningen fick jag ligga på rygg på ett undersökningsbord. Fötterna är först in i datortomografens öppning, som är ca 70 cm. Som patient har man oftast huvudet fritt utanför apparaten. Jag hade armarna över huvudet och vid bildtagningen rörde sig bordskivan fram och tillbaka genom öppningen. Jag låg stilla och höll andan efter instruktioner från en sjuksköterska. Vid lungundersökningar är det extra viktigt att ta några extra djupa andetag alldeles innan bilderna tas. Den lilla manövern tog mig knappt 30 minuter och då inräknat av och på klädning. Men att ta sig fram och tillbaka Nynäshamn/Huddinge tar enbart att färdas, tre timmar. Idag tog det ytterligare nästan en timma, för blogginnehavaren passade på att kliva av i Handen för att besöka ordningsmakten = polisen. Tanten ska ju ut och resa snart, närmare bestämt om två månader och tre dagar, därför behövs mitt gamla pass förnyas. Tanten ja! Jag fick det direkt i facet idag inne på Handens Centrum. Jag slank in på Teknik Magasinet för att räta ut några frågetecken angående min iPod. "Damen kan väl ta hjälp av något barn eller barnbarn"! Så jag högg tag i min rullator och stapplade ut därifrån igen tjugo år äldre. Äsch, man är inte äldre än man gör sig! Skit ner dig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar