torsdag 27 oktober 2011

OFRIVILLIG BARNLÖSHET

Ett högaktuellt ämne den senaste tiden på TV. Två tv-kanaler har under några veckor haft svenska realityserier i just det temat. "Barn till varje pris" i svt1 med Pia Johansson som programledare och "Drömmen om ett barn" i TV3 med Renée Nyberg. Min egne artikel i Året Runt blev en liten tillbakablick och förlägning av vad barnlöshet kan innebära. Att adoptera till exempel är ju ingen garanti att man får ett friskt barn, nej långt ifrån! Vi som adopterar har samma odds vad det gäller friska eller sjuka barn, där är det väldigt rättvist i synnerhet om man får ett väldigt litet barn där olika sjukdomssymtom ännu inte upptäckts i givarlandet. Min egen önskan efter ett barn liknar alla andras resa på många sätt, men att adoptera var en självklarhet för mig, att få bli godkänd och utsedd som förälder till ett föräldralöst barn var stort och ärofyllt. Nu när allt ser annorlunda ut och det har hänt det som hänt, så ångrar jag min ändå inte och kan trots alla motgångar se tillbaka på min tid som förälder rakryggad och med stolthet över mina vackra barn. Förlängningen av min historia snuddade Pia Johansson vid i slutet av förra programmet, att få bli mormor eller farmor, helt enkelt att få barnbarn, där tar min resa slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar