lördag 4 februari 2012

FEGADE UR!


Schämmes tamefan!
Jag hade inte varit utanför dörren på två dagar!
Feg och lat kan jag tycka, men kylan och snön har avskräckt. Nyhetsrapporteringar har varnat för snökanoner och kaos. Kylan har dessutom skördat dödsoffer, men inte här förstås.
Men att bara gå här inne och hurves och titta ut genom fönstren då och då, kan knäcka den segaste norrlänning. Så i eftermiddags tog jag mod till mig, klädde på mig riktigt ordentligt, ja som om jag skulle till nordpolen ungefär, tog min kasse med återvinningsmaterial och begav mig till containerna bara tre minuters promenad härifrån.
Men herre gud va skönt det var ute!
Så jag tog mig en liten extra sväng upp till syster och svåger ytterligare fyra minuter till, modigt va!
Jag hade alldeles glömt bort hur en riktigt skön vinterdag, utan vind och bara ett lungt snöfall med ungefär 10 minusgrader känns.
Mindes tillbaka till barndomen när jag var ute och plumsade i drivorna, sög snövatten ur lovikkavantarna när jag blev törstig och inte alls frös om händerna. De var tider de. Jag kan till och med minnas att jag vid något tillfälle pinkade på mig där ute och hur varmt och gott det kändes just precis då innanför täckbyxorna, eller kanske det var galonbyxor på den tiden, men hur eländigt kallt det blev strax efteråt.
Häromdan när jag var ung!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar