tisdag 21 februari 2012

SEMMELDAGS


Fikasugen och semlans dag står för dörren!
För inte tjuväter jag den innan idag, jag brukar sucka när jag ser dessa läckerheter i affären strax efter jul.
När så den här dagen kommer brukar jag köpa två st tvåpack, en till mig själv och en som Stig och Sofia får dela på. Värmer mjölk som jag häller upp i en djuptalrik, lägger sedan dit en semlan i taget och strör regält med socker på. Med glupsk aptit äter jag upp båda fort innan någon annan i familjen dyker upp så att jag inte blir ertappad av orättvisan.
Men hur kul är det egentligen att köpa hem en tvåpack semlor nu när jag är bara själv, sitta och försöka äta den med lite finess. Lyfta bort locket och äta upp det först, inse att jag har fullt med florsocker och grädde på näsan och därefter få ångest över att jag dessutom inte tål dem för min gluten och laktosmage.
Nu när jag inte behöver smussla och skynda vore det väl önskvärt att åtminstone få hänge sig åt dessa läckerheter. Och inte i helskotta bakar jag två egna glutenfria!
Undra om Sofia ätit någon idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar