onsdag 13 januari 2016

NU ÄR JULEN SLUT!


Nu har det gått några dagar sedan jag kom hem från den allra sista julshowen på The Theatre-Göteborg med Peter Jöback och Cookies n Beans!

Det var precis det här jag behövde göra, tredje gången gillt,
för att kunna släppa den ångest jag hade över att julefriden helt gått om intet för mig!
För sex år sedan när Erik precis hade gått bort, eller som det egentligen var, han hade dött, inte bara gått bort, för då brukar det ju trots allt hända att vederbörande återkommer någon gång!
Då, strax efter och innan begravningen, var jag ju på tre julkonserter och jag minns knappt hur jag tog mig dit, än mindre hur allt begav sig före, under och efter konserterna.
Allt var som i ett töcken och det kändes som att jag knappt andades tidvis!

NU, första gången var den 5/12, då jag rusade in med andan i halsen, Helga hade ju varit på besök,
efter att ha suttit på buss i 6½ timma!
Jag var hög av förväntan och hungrig efter både trerättersmiddagen, champagnen och i synnerhet efter mitt Ögon-och-Örongodis. Så den gången kändes precis som min första julkonsert -08!

Andra gången var den 20/12, då grät jag mig igenom hela julshowen, där jag satt helt själv långt bort på läktaren, oförklarligt kan man tycka, men då släppte jag ut en tillbakahållen smärta över att ha blivit fråntagen julefriden så brutalt sex år tidigare! Julkonserten -09!

Så nu när jag satt där igen, den här gången tillsammans med några goda vänner, i den generösa, sköna gröna soffan, en armlängd ifrån Peter och Kakorna, så njöt jag i fulla drag!

Julen har fått en nystart hos mig!
Med det menar jag naturligtvis inte att jag kommer att tokpynta och överdriva julfirandet hädanefter, nej, nej, jag kommer att hålla den minimalistiska stilen ändå!
Men julen behöver inte förknippas med sorg och bedrövelse, jag kan tillåta mig att glädjas över dess budskap!

Min kompis Mia och jag träffades idag hemma hos mig.
Först kom hon och hämtade mig med bilen, eftersom jag behövde proviantera å det grövsta!
Vi passade på att köpa med oss lunch och gofika, som vi inmundigade här hemma!
Och äntligen fick jag köpa hem VÅRENS första tulpanbukett!
Mia ville köpa de två brickorna till mig som en försenad födelsedagspresent!
Hon är snäll min kompis Mia!
Nu är vi på rätt sida om året, tack o lov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar