torsdag 7 oktober 2010

VINTAGE!


Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång". Urpsrungligen syftade det enbart på vin, men har senare kommit att användas även om andra typer av varor. Termen vintage är etablerad för vin, som är lagrat och oftast med de bästa druvorna.

Så därför säger jag bara, nu ska den här lilla vintagetanten åter förvandlas till den där lilla tonårstjejen som skriker på en konsert igen! Imorgon ska jag åka tåg, inte GLÖMSKANS TÅG men med SJ till Gävle och få "En Kväll Med Peter Jöback" igen.

Vilket äventyr föresten! Jag har aldrig åkt med fjärrtåget tidigare, så nu blir det en ny utmaning. Gud va kul jag har det föresten, tack Peter för att du öppnat en ny värld åt mig.

2 kommentarer: