söndag 4 september 2011

FOLKETSHUS EN LÖRDAKVÄLL

Igår kväll blev Pia och jag så där tokigt spontan, ja som bara två gamla systrar kan bli. Det gamla popp och dansbandet Shanes var i stan, alltså här i Nynäs. Ett av mina favoritband från tidig tonår och vars idolbilder trängdes tillsammans med Tages, Hep Stars Lee Kings samt Beatles på väggen runt min säng där uppe på andra våningen i våningssängen som jag delade med Eva. Vi piffade till oss och anlände dansrestaurangen Mysingen strax efter nio. Musike var redan i gång och välkända toner mötte oss i entrén. Men dömm av min förvåning, ingen av killarna i bandet var längre killar utan äldre gråhåriga, lätt korpulenta herrar, fyra till antal. Musiken var det enda som jag kände igen och förstår varför jag gilla den så mycket. Riktigt härligt sound! Ja där satt vi och diggade, ibland var vi uppe på dansgolvet också och rörde på oss lite försiktigt, typ shakade som på 60-talet. Hur jag än försökte, så fick jag liksom inte ihop det, alltså, inte ihop det, utan varför kände jag inte igen någon av orkestermedlemmarna. Visserligen sa dom att Tommy Wåhlberg inte kunde vara med på grund av sjukdom, men ändå. Nå, vi pallrade oss hem efter väl uträttade timmar bland den gigantiska skaran av knappt femtio personer som också ville ha en liten nostalgitripp så här i början av september. Nu har jag googlat på Shanes och fick förklaringen på varför gubbarna kändes helt obekanta, trots sin höga ålder, för visst är det väl inte bara jag som inte har blivit en enda dag äldre. Så här står det: I december 2008 är Tommy Wåhlberg den ende kvarvarande originalmedlemmen. Gruppens namn är numera Tommy Wåhlbergs Shanes och består av Tommy Wåhlberg, Micke Areklew, Brian Marston, Peter Klaxman och Peder Sundahl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar