måndag 12 september 2011

RÖKNING DÖDAR!!!

I dag fick jag ett mail av min stora syster samt telefon från henne, hon var jätteledsen. Hon hade talat med en kära gammal vän till henne som berättade att hon hade fått diagnos lungcancer. När man får sådana besked, varesig man är nära anhörig, god vän eller den direkt drabbade, så ställs allt på ända, livet där utanför hånskrattar en rätt i ansiktet och man kan knappt andas och det krampar i magen. Chocken och förtvivlan drabbar alla nära och kära. Självklart kan jag aldrig ens tänka mig hur den drabbade mår och reagerar, bara önska att jag kunde finnas till som medmänniska, en utsträckt hand och en axel att gråta ut mot. Evas ord: "Det är ingen nyhet för er att rökning dödar och ändå så utmanar ni ödet varje dag. Jag har redan mistat 2 av mina vänner i denna hemska sjukdom och bara på grund av rökning. Vill inte att detta sak hända även er utan ber på mina bara knän att sluta i tid." Rökning dödar redan i medelåldern Tre gånger större risk att dö före 70 års ålder Risken att dö före 70 års ålder trefaldigas för den som röker fler än 20 cigarretter om dagen. Det framgår av en stor norsk studie i tidskriften Annals of Internal Medicine. Studien på 50 000 kvinnor och män är en av få som kartlagt hur rökning påverkar risken att dö i förtid, skriver Upsala Nya Tidning. Fyra av tio storrökande män var döda före 70 års ålder. Samtidigt ger studien hopp om att överlevnadschanserna blir betydligt bättre för den som lyckas lägga av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar