onsdag 13 februari 2013

FRISKIS & SVETTIS



Muskelarbete är antiinflammatoriskt:

Nya rön visar att när musklerna jobbar vrider du på en kran som duschar ditt inre med antiinflammatoriska ämnen.
De minskar inflammationer som ofta är en grogrund för svåra sjukdomar.
Svullet, ömt och varmt - så känns inflammationen igen.
Men det är inte alltid man känner av en pågående inflammation inne i kroppen.
Man har länge vetat att om låggradiga inflammationer inte bekämpas i tid kan de övergå i kroniska sjukdomar.
- Inflammation är associerat med många kroniska sjukdomar. En inflammationen kan också förvärra de kroniska sjukdomarna!
Så för att utmana mig själv och använda mig själv som försökskanin, så ska det bli spännande att se om det även har effekt på min sklerodermi.
Sklerodermi är ju en så kallad kronisk autoimmun sjukdom,
vilket innebär att kroppen reagerar mot den egna vävnanden på liknande sätt som immunförsvaret annars angriper till exempel virus.
Och därmed pågår det ständigt en inflammation i gamla gunsan.

Istället för att sitta och känna efter hur tussig jag kände mig idag i kroppen, traskade jag med beslutsamma steg till Friskis & Svettis och gjorde ett ordentligt pass istället för att ta ett par Alvedon!
Och faktiskt kändes det mycket bättre efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar