tisdag 18 juni 2013

FRÅN MITT FÖNSTER!


Det är mycket som händer här på Backluran, mycket som aldrig bör hända om föräldrar och övriga vuxna gick före med gott exempel.
Tyvärr så är nedskräpning och vandalism en naturlig sysselsättning för många av barn och ungdomar här.
När jag satt och käkade lite vid min vanliga plats vid fönstret, så ser jag hur en liten kille i 7-8 års åldern och en ännu yngre liten flicka, gå bergsärkargång på en rejäl bit frigolit som någon smart jävel lämnat på asfalten alldeles vid lekparken.
Först trodde jag inte mina ögon, tänkte att detta händer inte! Efter en stund när de lyckats finfördela frigoliten och jag ser hur vinden börjar sprida eländet, så flög djävulen i mig och jag rusade ut med mobilen i högsta hugg.
När jag kom dit var marodörerna borta, förmodligen superstolta över sitt tilltag.
Jag fotade av eländet och ropade till två andra ungar som var på lekparken, " nu kommer jag att skicka den här bilden till Nynäshamns bostäder, så att de får göra en anmälan om nedskräpning och att det är förbjudet enligt lag att göra så här"!!!
Jag gick hem igen och tittade ut från fönstret och insåg att detta kommer att blåsa runt i hela Backlura. Med en soppåse i handen rusade jag ut igen och bad de där barnen som fortfarande var kvar där och såg riktigt skraja ut, att hjälpa mig att plocka ihop frigoliten. Utan tvekan kom de och hjälpte till! Jag sa till dem att säga till skitungarna, som det visade sig att de visste vilka de var som hade gjort det, att nu jävlar hade de tur och att ni fick ta skiten efter dem.
Jag frågade dem också om de tyckte att det var okej att skräpa ner och om de inte ville att det skulle vara fint i deras närområde och de tyckte att jag hade rätt om att det inte var okej att göra så här.
Nu hoppas jag att det här går fram till marodörerna och kanske några till som eventuellt får lust att göra något liknande.
En alldeles proppfull ICA-kasse blev det, ändå lyckades vi ju naturligtvis inte få fatt på alla de små djävlarna som redan blåst iväg som en hagelskur.

FY FN var jag var förbannad och vilken jäkla huvudvärk jag fick efteråt.
Men det var det värt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar