lördag 22 mars 2014

VÄRLDSVATTENDAGEN



Rent vatten är en förutsättning för liv.
För fattigdomsbekämpning.
För värnandet av vår miljö.
Världsvattendagen uppmärksammas årligen den 22 mars
och temat för i år är vatten och energi.

I morse värmde jag "precis som vanligt" mitt tevatten, hällde upp ett stort glas tranbärsdryck. Efter avslutad frukost och lite tv-häng, borstade jag tänderna, sköljde av mig lite snabbt, hällde upp ytterligare tranbär i en liten flaska och begav mig iväg på promenad ut till havet.

Och allt detta tog jag för givet!

För tänk vilken lyx och vilket fantastiskt land vi lever i.
Rent dricksvatten direkt från vattenkranen, hemma inne i våra bostäder.
Behöver inte gå längre än till närmaste kran.

Dagens promenad varade i tre timmar i Stockholms sydligaste arkipelag.
En lång runda på Knappelskär och hela Strandvägen, en sträcka på säkert 1 mil.
Och när jag kom hem kunde jag ta mig en välförtjänt dusch, i rent dricksvatten.

Jag minns när vi var på Sri Lanka, där såg vi ofta barn och mödrar som hämtade vatten, tvättade sig och sina kläder vid vattenposter utefter vägen där vi gick.
Nyttigt att se det med sina egna ögon, då blir man mer ödmjuk inför detta faktum att det inte är en självklarhet i många av jordens övriga länder.
Rent vatten kan förändra människors liv. På de platser i världen där det råder brist på rent vatten är risken stor att människor drabbas av olika sjukdomar, bland annat diarré och uttorkning.

Mina varmaste tankar gick till Världsvattendagen, där jag satt i solens sken och tog en välförtjänt vila, till de som inte har rent vatten i sin närhet att dricka, utan måste gå långa sträckor och hämta och bära det med sig hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar