torsdag 13 mars 2014

OPTIMALT MIDJEMÅTT!



Vilken tur att det inte är fredag idag, ty det är den 13:e!
Dagens största nyhet och rön är ju att det optimala midjemåttet på en kvinna är 70 cm och en mans midjemått är 90 cm.
WOW!!!

Genast rusade jag efter mitt måttband, tände lampan i hallen där jag har en helkroppsspegen, kavlade upp alla tröjorna, jooo, så är det, jag har flera lager på mig även inomhus.
Med måttbandet i högsta hugg, lade jag detsamma runt min gamla, något sladdriga och gropiga buk. Drog väl in den något,(omedvetet, *blink*) och till min förskräckelse blev resultatet en alldeles för tidig död.
78 centimeter!!!
Betydelsen av bukfetma är en riskfaktor för ohälsa och död.
Och tyvärr finns det inget universalsätt att angripa endast bukfettet.

Så, jag som väger strax under 60 kg, men ändå har en alldeles för stor buk, riskerar att dö 5 år för tidigt.
Nå, vad kan man göra åt detta? Nada! Motionera och äta nyttigt.
Men fan, det gör jag ju redan!
(men nu hör det ju till saken, jag har än inte löst en ny säsongavgift på Friskis & Svettis)
(fan, jag hukar med huvudet under tiden jag skriver detta, av skam)

Nått ska man ju dö av, så antingen blir det av för fet mage, leverskleros eller sklerodermi.

Men fram till dess tänker jag leva i nuet, lyssna till mitt hjärta och omge mig med sånt som ger mig energi så att jag orkar borsta tänderna ännu en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar