onsdag 26 mars 2014

BLÅTT ETT FINGER!



För egentligen så skulle det ju inte bli så värst mycket mer idag än, just det, blå textilfärg.
Överdragen på dynorna till min balkongmöbel behövdes uppdateras efter alltför mycket solljus.
Ett anslag i tvättstugan förtäljer att det är "förbjudet att färga kläder i maskinerna".
Och som den schysta medborgare jag är, så lyder jag.
Så med mina välanvända gummihandskar traskade jag med överdragen, färg, salt och ett glatt humör ner till grannhusets källare och tvättstugorna där allt skulle utövas, lätt som en plätt!!!
Första akten: tvätta i maskinen, 45 minuter. Kilade hem under tiden.
Andra akten: spola upp hett vatten i tvättho och sedan försöka öppna förpackningarna som låg i paketet. Inser att jag måste ha en sax för det, varefter jag måste kila hem efter en saxjävel.

Tillbax med saxen, klipper upp och häller i, efter att jag har tömt ut det nu redan svalnade vattnet och spolat upp nytt hett vatten. Observera, nu har jag krånglar på mig mina gummihandskar.
Blandar om och löser färg och salt, sänker ner de blöta överdragen och rör om och knådar i en halvtimma, som det står på förpackninden. Skitjobbigt!!! Bläääääää!!!

Sedan står det att jag ska skölja ända tills det är helt klart vatten.

Spaken under tvätthon har fastnat, jag kan inte öppna upp den så att färgvattnet rinner ut, helvete!!!
Det piprinner endast, sakta, sakta, sakta, droppar sakta, sakta och jag har inte tid att vänta.
Så det är bara att kila hem igen och hämta en hink att ta hem de dyngblöta färgstinna överdragen med.
Lämnar tvättstugan städad men med fortfarande allt färgvatten i hon som bara droppar sakta ur.
Kilar hem och sköljer i diskhon om och om och om igen till vattnet är klart.
Tillbaka till tvättstugan för att slutligen tvätta i maskinen.
Färgvattnet har ännu inte runnit ur.
Lunkar hem medan det tvättar i 45 minuter.
Nu börjar jag känna mig sliten!
Tillbaka efter 45 minuter för att torktumla i 20 minuter.
Nu är färgvattnet borta i hon.

Tredje akten: Nu är klockan halvtre och jag går för att hämta de torra överdragen, tvättiden är slut om en halvtimma.
För att öppna dörren till källaren och tvättstugorna använder jag en liten "plupp/bricka", alltså ingen nyckel.
Plötsligt funkar den inte, jag kommer inte in i grannhusets källare! Fan, fan, fan!!!
Kilar hem igen och hämtar de andra "plupparna" jag har, tillbaka igen och provar, men de funkar inte heller.
Klockan går!!!

Ringer till Områdesansvarig och talar om min belägenhet, "jag kommer genast"!
Klockan går, nu är det bara sju minuter kvar på min tvättid.
Jonas kommer snabbt och öppnar, så jag kan ta mina överdrag precis i sista stund.
Han kollar mina "pluppar" och ser att jag har rätt, de funkar inte!
Så nu måste jag ner till "kontoret" i morgon, så att de kan avhjälpa felet med "plupparna"
Fyra timmar senare!
Det blå fingret har sin förklaring också, gummihandsken var trasig just på ringfingret.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar