torsdag 19 februari 2015

GRÖNT ÄR SKÖNT!


Egentligen tänkte jag ta en "varannandag" idag, vilodag alltså, men som vanligt fick jag kryp i kroppen strax för lunch, ganska precis när "Hem till gården / Emmerdale farm" börjar. Jag stänger av tv:n när "Efter tio" med Malou slutar, lyssnar på radion en stund, käkar ett kokt, kallt ägg som ligger i kylskåpet, med kaviartuben i högsta hugg, vid diskbänken, sopar bort gårdagens sand och barr från gårdagens skogsbravader, från hallmattan, sedan skyndar jag ut med P4 Extra och Lotta Bromè i lurarna!
Motvilligt, men det var precis vad jag behövde ändå.

Var kan jag finna våren månntro! Jo, nu minns jag, på Centralgatan där jag tillbringade mitt första år här i Nynäshamn. Alldeles i närheten av "min balkong" kom de första snödropparna.
Och mycket riktigt, där var de igen, precis på samma plats som jag minns.
Små blyga knoppar, knappt synliga i grönskan från i fjol, som lyckats överleva vintern under det lilla snötäcket som fanns, bara för en kort vilostund!
Passar mig prefekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar