söndag 6 mars 2016

TVÅ GAMLA KÄRA VÄNNER!


Min gamla väl tummade och luggslitna nalle, som förresten aldrig fick något namn, vad jag kan minnas, jag kallade den nog bara för "nallen"!
Här sitter den i min gamla stol, pinnfåtöljen EKER, som lanserades tidigt 1960-talet! Jag minns att jag fick av mina föräldrar, tror jag var tolv år och vi hade precis flyttat till ett stort hus, från vår trånga tvårummare!
Vi var ju en familj på fem personer, så det var en välkommen flytt!
Huset behövde en stor renovering innan vi flyttade in och jag och mina syrror fick varsitt rum, istället för som tidigare, då vi delade det enda sovrummet på tre och mamma och pappa sov i vardagsrummet!
Vi fick helt nya möbler till våra rum, allt inhandlat på IKEA!

Idag såg jag i kvällstidningen att han som hade designat min fina stol, har dött!
Designlegendaren Gillis Lundgren, han som bla är skaparen av bokhyllan Billy är död, han blev 86 år!

Historien om min stol höll på att ta slut en dag i februari 2010, när jag/vi var i full färd med att tömma och dela upp vårt radhus i Umeå, inför separation och min begynnande flytt ner till Nynäshamn!
"Man kan ju inte spara på en massa gammalt skräp"!
Så stolen hamnade bland det som skulle kastas ute på bron, en meter från chevan, som stod med öppen dörr och beredd att sluka allt skrot inför den sista färden på återvinningen!

Men i sista stund hejdade jag mig och tänkte om!
Den fick följa med i mitt flyttlass istället!
Sedan dess har de här två gamla vännerna varit oskiljaktiga!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar