söndag 18 september 2016

SILVERGRÅ OCH SPRÖD I VINDEN


Planteringarna i hamnen och här i Nynäshamns centrum överlag är otroligt vackra i år, stora maffiga i en ljuvlig färgkombination i olika vita, silver och lila nyanser, dom har verkligen lyckats i år!

Som att kompensera det som man stöter på utanför COOP/Systembolaget, de som sitter med sina pappersmuggar och säger hej, hej, tjena, tjena!
Jag gick in där idag, när jag ändå var i farten, fick för mig att skicka ett grattiskort till en vän som snart fyller år!
Så där stod jag i kassakön med mitt kort och tillhörande kuvert och hade en silvergrå, liten tunn dam, mager som en sparvunge, stödjande mot sin rullator, inte en dag under 90, framför mig!
Hennes små seniga och beniga fingrar kämpade frenetiskt med att försöka veckla upp två sedlar av valören Astrid Lindgren och Evert Taube!
Till slut lyckades hon och räckte dem med darrig hand över till kassörskan!
Men det var inte färdigt än, damen grävde ner i myntfacket men det var tomt, så hon frågade en medföljande kvinna om hon hade fem kronor, som fattades tydligen, men tyvärr, hon hade inga pengar alls med sig!
Det var då jag helt självklart plockade fram en femkrona ur mina gömmor och räckte den till henne! Tänk att en sådan liten gåva kunde göra en fattig pensionär så glad, hon strålade med hela sitt livsmärkta ansikte mot mig och nästan neg av tacksamhet och tackade så ödmjukt att jag rodnade!

När jag lämnade butiken kändes det riktigt bra, att jag hade fått hjälpa, om ändock med det lilla men för silverdamen en stor lättnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar