torsdag 5 januari 2017

NYPREMIÄR THE PHANTOM OF THE OPERA


Födelsedagspresent till mig själv, inköptes 19 februari 2016!
Vilt vågat, nu när man har uppnått den här åldern, men ibland är viljan starkare än förnuftet!
För tänk om man inte kan, om man råkar vara sjuk då, eller värre än så, hädangången!

Men som tur var, så hängde jag fortfarande med, skapligt frisk dessutom, efter omständigheterna, två veckor i Umeå med allt som det innebär!
Dålig sömn på, antingen nedsutten bäddsoffa, eller luftmadrass, tidiga morgnar och oro i magen!

Och som jag hade väntat och längtat tillbaka till Cirkus, det var ju hela 17 dagar sedan sist, och till nypremiären igår den 4 januari!
Som vanligt brukar jag, precis när jag kommer fram till Cirkus, kolla in medverkandetavlan där ute i korridoren, ja så att jag kan förvissa mig om att Peter Jöback, Emmi Christensson och Anton Zetterholm kommer att spela ikväll!
Check, Allt i sin ordning!
Sedan det sedvanliga besöket på Hasselbackens damtoalett, käka medhavd middag på någon skapligt undanskymd plats!

19:00 första ringningen och insläpp och jag intar min plats på rad 4, nästan mitt fram!

Allt väl så långt!
Föreställningen börjar och som alltid får jag ståpäls när musiken sätter igång!
När så det visar sig att Anton är utbytt till Glenn Edell, så började jag inse att kvällen skulle te sig lite annorlunda!
När så det var dags för Phantomen att visa sig och jag hörde Peters röst, så var jag världens lyckligaste gunsan!
Första akten förlöpte precis som jag önskade, ja då var det ju det där med Anton då, men det var ju huvudsaken att huvudrollsinnehavaren var på plats!
25 minuters paus!
Och efter den, det var då det hände, en person från personalen backe stage, kom ut på scenen och berättade det vi redan hade sett, att Anton var utbytt på grund av sjukdom, och dessvärre att även Peter hade beslutat att bryta mitt i föreställningen, också på grund av sjukdom och ersattes av John Martin Bengtsson!
Min första tanke var att resa mig upp och fara hem, men av hänsyn och respekt för inhopparna, så stannade jag kvar tiden ut!
Självklart gjorde båda inhopparna ett utmärkt jobb, men jag som den blodsfan till Peter, lyckades jag till och med nicka till emellanåt, jag kan ju snart hela föreställningen utantill!
Så kontentan av kvällen blev ett snopet återseende och självklart besvikelse att jag inte fick njuta av Peter Jöbacks rolltolkning hela kvällen!

Fantomen på operan har gjort Peter Jöback, 45, vida hyllad utanför Sveriges gränser, både i Londons West End och på Broadway i New York

När föreställningen hade nypremiär på Cirkus i Stockholm i går kväll tvingades showens huvudperson att bryta föreställningen i pausen efter första akten och ersättas av en stand in. Även i kväll blir han ersatt.

”Japp, han är förkyld så John Martin Bengtsson, hans understudy kör ikväll. I morgon tar vi nytt beslut om Peter kan medverka eller inte”, skriver Sofia Ekskog som jobbar med Försäljning & Marknadsföring på arrangören 2Entertain i ett sms.

På Facebook skriver Peter Jöback själv om händelsen:
”Kära vänner igår flyttade en bacill in på mina stämband och gjorde sig hemmastadd - så tyvärr fick jag avbryta föreställningen på cirkus - och ersattes av den fina John Martin Bengtsson”.

Vårdades av läkare

Han fick vård direkt i går kväll, enligt arrangören.

”Jag har varit hos doktorn och måste vila och hoppas jag blir tillbaka så snart som möjligt . Så länge får ni njuta av John Martin och resten av vår fantastiska ensemble som gör mitt liv så vackert på kvällarna”, skriver Peter Jöback på Facebook.

Ett ögonblicks stopp vid Sergels torg på min väg till Centralstationen i bitande kyla och ännu mer oro, den här gången över Peters hälsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar