fredag 9 februari 2018

DAG 2 TILL FÖRFOGANDE


Och så klart började det riktigt bra, direkt i patientkassan, ja man måste ju passera den oavsett man har, eller inte har kommit upp i högkostnadsskyddet, vilket jag naturligtvis har, det går ju med blixtens fart för mig, behöver ju bara ha en omgång Ilomedin och en liten sjukgymnast, så är jag i land!
Nåväl, när jag tog min kölapp, ja då visade sig han igen, som en Guardian Angel, min son Eriks födelseår -84, märkligt!
Så självklart kommer det att gå som en dans idag, snabbt och smärtfritt!

Kom i god tid till avtalad tid, 09:00 som jag dessutom fått per telefon av ansvarige läkare vid två olika tillfällen och en per post, så det kan ju inte gå fel, eller?
Blev hänvisad ett väntrum, satte mig lydigt och väntade och väntade och ...................väntade!
När det hade gått en timma, lämnade jag väntrummet och gick ut i korridoren, tog mobilen och ringde läkaren!
"Ååååå ursäkta att du har fått vänta, jag kommer direkt"!
Precis, där kom han och presenterade sig och överlämnade mig till tre stycken sköterskor, vilket verkade vara två som hade en handledare, som kollade hur det gick med inskrivningen och nålsättningen!
Där låg jag under den typiska landstinggula filten i bara en patientskjorta och frös och väntade och väntade och..........................................................................väntade!

När det hade gått ytterligare tre timmar, så kom äntligen läkaren him self och hämtade mig med en rullstol och iväg det bar till operationssalen några korridorer bort!
Där möttes jag av ytterligare två medarbetare, två tjejer, som höll på för fullt att förbereda inför mitt deltagande i ännu ett forskningsprojekt, nu Hjärtkateterisering, utvidgad med diverse mätningar och tester över det vanliga, samt provtagning x 2 av Blodgas som är ett blodprov man tar, i de flesta fall i handleden, för att mäta syre och koldioxidhalten i det artäriella blodet. Det artäriella blodet är det som är syresatt. Detta är av stor vikt för att bedöma lungfunktionen. Jag har gjort det vid något tillfälle förut, men minns inte att det gjorde så jävla ont som idag, obeskrivligt jävligt, åtminstone första gången, jag höll formligen på att lätta från bordet av smärta!
Själva katetern som skulle ner i hjärtat, sattes i halsen, jag har gjort det en gång tidigare också, då med lite lugnande och Emla / bedövningssalva på området en timma ca innan ingreppet!
Den här gången slösades det ingen lyx på tanten,/ försöksobjektet och det ska gudarna veta, utan bara en "tandläkarbedövning" som slutade att verka efter ca tio minuter en kvart, vad jag hade önskat mer!
Fy fan!
En och en halvtimma med huvudet kraftigt vridet åt vänster och med en smärta från ingångsstället, där bedövningen släppte alltför fort, samt handleden som smärtade efter blodgassticken!

Nu har jag verkligen dragit mitt strå till stacken!
Men precis som igår, fick jag ett stort tack för min medverkan av dagens medverkande!

Det blev tyvärr ingen selfie, jag var alldeles för medtagen efter föreställningen och fick rullas tillbaka till sängen en timma, den här gången under dubbla täcken!

Var var du idag Erik, ute på något ännu större uppdrag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar