torsdag 8 december 2011

KONSERTDAGS I DAGAR TRE! :)))

”Jag har valt de här låtarna för att jag har något gemensamt med dem, innebörden i texterna är något jag vill berätta”, säger Peter Jöback. Fransk afton med Peter Jöback Nu bjuder Peter Jöback in till konsert i december – som inte har någonting med julen att göra. Det är i stället den franska vistraditionen som står i fokus. – Det är inte bara hjärta och smärta, säger Peter Jöback. Den 8 december är det premiär för konserten ”Livet, Kärleken och Döden – La Vie, L'Amour, La Mort” med Peter Jöback. Under tre kvällar kommer skönsångaren bjuda på franska sånger – i svensk tappning – tillsammans med Radiosymfonikerna. – Det kommer bli kanon, säger Peter Jöback. Tidigare i år släppte Peter en skiva med samma namn som konserten. Det är låtarna från det albumet han kommer framföra. – Det blir fransk musik i chanson traditionen översatt till svenska. Det är verkligen att gå tillbaka till 60-talet, stora ballader och berättande texter. Det är Andreas Mattson och Annika Norlin som har gett sig på att översätta några av chansonens mästare som Jacques Brel och Charles Aznavour. – Jag har jobbat mycket med Andreas Mattsson tidigare och jag ville ha med Annika Norlin eftersom hon har väldigt konsonant- och ordrika som passar de franska låtarna. Hon har verkligen lyckas bra med sina översättningar. – Under arbetes gång skrev de även tre helt nya låtar i samma stil. När Peter spelade in skivan gick han in i en fransk karaktär för att komma i rätt stämning. Han spelade till och med in en kortfilm på temat som kommer visas i tv innan jul. – Franska entertainers är väldigt mycket hjärtat i handen, älska mig till varje pris. De är kärleksnarkomaner. Men den franska personan har han lämnat hemma när han går upp på Berwaldhallens scen. Då är det 100 procent Peter som gäller, och självklart Radiosymfonikerna. – Jag tror att det är ett bra tips att gilla fransk musik om man funderar på att se konserten, men det är en fantastisk orkester och bra arrangemang så man kan också upptäcka något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar