tisdag 10 april 2012

FÖRKYLNINGEN FORTSKRIDER


Men nu har jag läst om nya rön!
Stress är det största boven till att vi blir förkylda.
Stressade personer är mer mottagliga för förkylningsvirus.
"Klä på dig och håll dig varm, så du inte blir förkyld" har man ju hört i hela sitt liv och hur jag än levt upp till det, så trillar jag dit gång efter gång.
Men nu förstår även jag sammanhanget!
En ny amerikansk studie som publicerats i tidskriften PNAS, visar att stressen minskar människokroppens känslighet för kroppens viktigaste stresshormon, kortisol, som bildas i binjurebarken.
Kortisol har en inflammationshämmande effekt på immunsystemets celler, därför behöver kroppen känslighet för stresshormonet för att kunna bekämpa inkräktande virus. Stressen gör att kroppen blir mer avtrubbad vad gäller förmågan att känna av hormonet.

Med den nya kunskapen känner jag mig genast mycket friskare och i synnerhet lugnare. För på något sätt har jag hittat ännu en chans att snabbare bli fri från den här förkylningen eftersom jag inte behöver stressa upp mig inför nästa tripp till London.
Nu kan det bara bli bättre, jag kan i lugn och ro kurera mig och längta till ännu mer möten med kära vänner, återigen uppleva mer av London och sist men inte minst två kvällar till med Phantomen.

Men hur jag än tänker, så tror jag att min Guardian Angel har haft ett finger med i spelet även den här gången! Att jag tog mig iväg till London, fixad gata upp och gata ner, kylan, anspänningen inför och under föreställningen på Her Majesty’s Theatre.
Hemresan två dagar senare med flygbuss, väntan, flyg, ännu mer väntan eller köande, passar bättre just där. Buss igen och väl "hemma" på T-centralen försöka ta mig till Älvsjö, eftersom pendeln däremellan var avstängd pga.....det var väl ungefär då jag kände att något inte stod rätt till med det här gamla skrället, men då var jag ju nästan i mål. Erik vet att jag älskar det här och vill att jag har det bra!
Men som sagt, nu kan det bara bli bättre, med lite hjälp av alvedon, näsdroppar, halstabletter, ingen stress och framför allt nytankad god energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar