lördag 30 november 2013

ADVENTPYNTAT


Hemma på min gata! Nä jag bara skojar, hos mig på den multikulturella gatan, där är det inte pyntat, där slåss parabolantennerna med varandra och en och annan adventsstake som äntligen har fått tändas, efter att ha stått släckt bakom gardinerna sedan sist.
Fast kanske jag överdriver något, för visst finns det också fönster som pyntats för just nu.

Men från det ena till det andra, fasiken vilken märklig kyla det är här och då tänker jag inte bland folket på min gata utan här nere i Nynäshamn. Isvindarna från havet riktigt klöser sig in under huden och när den väl kommit in, så släpper den inte taget.
Min dagliga promenad sved, fast jag var klädd för antarktisk. Så nu förstår jag verkligen vad Stockholmskyla kontra Umekyla är.
Snön lyser ju fortfarande med sin frånvaro och jag tror att det kanske är just det som är orsaken till den här fuktiga kylan. Som om snön liksom isolerar på något sätt. Bara en tanke!
Men inte klaga nu gunsan, det var ju det här jag ville ha när jag flyttade ner till sydligare breddgrader. Eller är jag grundlurad? Troligast!
2-grader här är som 10-grader i Ume!

Den vackra adventsdekorationen på bilden är förövrigt fotad nere i hamnen, närmare bestämt utanför Rökeriet, Kök, butik och restaurang. Ett bra val att besöka om det kurrar i magen och man är sugen på en riktigt varm och mustig fisksoppa och vill känna doften av havets läckerheter året om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar