torsdag 7 november 2013

"LIVET ÄR EN SCHLAGER"



Jonas Gardell samlar ihop sin drömensemble när "Livet är en schlager" blir musikal på Cirkus i Stockholm. — Det är modigt, ambitiöst, svårt och dyrt, säger Jonas Gardell som dock vägrar att känna av någon press eller oro inför mastodontprojektet.

När Jonas Gardell tar sitt eget manus upp på musikalscenen tar han med sig den kanske mest imponerande ensemblen i svenskt mannaminne. På scen står namn som Helen Sjöholm, Peter Jöback, Johan Glans, Katarina Ewerlöf och Måns Möller.

Och, som inte det var nog, bakom kulisserna jobbar Fredrik Kempe med nyskriven musik, Christer Lindarw med kostymer och för scenografi står ingen mindre än Oscarsvinnaren Anna Asp (Fanny och Alexander, 1983).
Det här verkligen dreamteam för alla våra första val har tackat ja, avslöjar Jonas Gardell.

Men med stora ambitioner kommer stora risker.
Visst, det här kostar miljoner och det är nu som våra producenter pantsätter sina hus, säger Jonas Gardell och skrattar.

Faktum kvarstår dock att pressen kommer vara oerhört hög på att en denna ensemble ror projektet i hamn. Men sådana tankegångar vill inte Jonas Gardell kännas vid.
Jag har en fantastisk förmåga att förtränga det. I stället är jag bara lycklig.

På torsdagen presenterades för första gången skådespelarna i föreställningens bärande roller. Men att uppsättningen förenar Peter Jöback och Helen Sjöholm för första gången sedan "Kristina från Duvemåla" är känt sedan länge.

För Helen innebär rollen som den schlagertokiga Mona ett avbräck från rollerna hon brukar spela.
Jag har jämnt spelat "sympatiska-det-är-synd-om-mej-karaktärer" - varför vet jag inte. Mona däremot är taskig och ganska egoistisk och gör en hel del tvivelaktiga val. Och därför är hon intressant.

Några likheter mellan Mona och Helen finns dock inte.
Haha nej vi är inte lika. Och jag kommer aldrig ställa upp i Melodifestivalen. Jag är livrädd för det där. Att gå in och maxa på 3,5 minut är inte min grej.



Även Peter Jöback får i rollen som transsexuella Candy något nytt att bita i - trots att han vid det här laget har gjort det mesta.
Men jag har aldrig spelat transsexuell och det ska bli skitspännande att spela en karaktär som bejakar sitt utanförskap och som känns viktig för mina egna värderingar. Dessutom blir det en grym kontrast till mina senaste roller som Sweeney Todd och "Fantomen på operan".

TT

Premiären är utsatt till den 11 september 2014

Biljettsläpp den 19 november hos ticnet.se eller 0771-707070!
Löp å köp!!!
http://www.livetarenschlager.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar