fredag 18 juli 2014

BRYGGHÄNG!


Ja då sitter hon där på bryggan igen, Havstrappen, den lokala lite pittoreska skärgårdsbryggan med sina alldeles lagom stora segelbåtar och Gotlandsfärjan i bakgrunden med sin karaktäristiska röda skorsten och Polenfärjan skymtar strax bakom. Folkligt och mysigt och en mjukglass i handen.

Något minder än Akers brygge, som dagens bild föreställer.
Där går det vackra folket, de välbärgade norska lunchgästerna och turister från när och fjärran, även de uppenbarligen välbärgade, ty ack och oj vad en enkel måltid kostar i världens rikaste land, gott och väl det dubbla mot här hemma. Smaka på den du!
De söker efter ett ledigt bord i någon av de oändliga restaurangerna utefter promenaden.

Fixar med några billiga pelargoner på balkongen, som inköptes idag på ICA, två för 49:-!

"Hallå där uppe!
Är du hemma nu?"
Egentligen fattar jag inte hur hon kunde se mig, för jag stod ju på knä på balkonggolvet och höll på som värst med jord, lecakulor och plantorna.
Reste mig upp och där nere satt hon! Vi hejade, snackade lite och ganska genast insåg jag att mitt projekt får vänta! Ska vi gå en promenad? frågade jag!
"Ja väldigt gärna!"
Så jag lämnade stöket som jag hade påbörjat, tvättade händerna, skodde mig, tog nycklarna och skyndade ner till henne.

För vad är viktigare, plantera några pelargoner, okej även några murgrönor som hade fått perfekta små rötter och ville komma i jord nu. Än att gå på promenad med en granne som håller på att gå under av dödsångest inför en omfattande operation och behövde få prata och få någon sorts förströelse och avledning från ångesten som river i varje cell hos henne.
Så därav hamnade vi i hamnen, grannen och jag med varsin glass i handen!

När jag två timmar senare kom hem till mitt projekt, låg murgrönorna och kippade efter andan på mina gamla DN och de små tunna rötterna såg bedrövligt törstiga ut, men vad gör det?
Det som är menat att överleva, gör det, annars kan det kvitta!
Huvudsaken att grannen fick må lite bättre de två timmar som vi promenerade omkring i vår vackra lilla skärgårdsstad, med alldeles lagom stora segelbåtar och Gotlandsfärjan i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar