fredag 25 juli 2014

MED VIND I SEGLEN


Klyschigt så det förslår, men ibland passar vissa uttryck riktigt bra!
För igår var jag ute på mitt livs första seglats tillsammans men mina nyvunna vänner Mia och Hasse som har den här härliga motorseglaren. Någonting om 11,4 meter, typ Concubin 38 och nu får jag stå vid rodret på denna skönhet och känna vinden som sliter i seglen.
Min erfarenhet av att färdas på vatten är Finlandsfärjan mellan Umeå och Vasa, kanotsafari i Sävarån hemmavid i Umeåtrakterna och ännu tidigare än så, rodd med eka på Ångermanälven mellan kajen och Lilla Norge, den lilla ön som ligger precis mitt på älven, mittemot mitt barndomshem.

Dragets kanal!

Och nu står jag och rattar en segelbåt i Stockholms sydligaste archipelag.
Dåtid, nutid och vad kommer härnäst?
Om framtiden finns det inget att spörja, det enda är att inget av någotdera sörja, endast att leva här och nu vid rodret och hålla rätt kurs mot det okända, kan hända en atlantångare, eller tillbaka till ekan och det kända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar