måndag 20 mars 2017

VÅRDAGJÄMNINGEN



Vårdagjämningen 2017 - som jag har längtat!

I år infaller högtidsstunden klockan 11:29 vilket innebär att dagarna äntligen blir längre än nätterna - dessutom är det snart dags för sommartid.
Vårdagjämningen är kort och gott tidpunkten då ljuset vinner över mörkret.
Traditionellt brukar man säga att detta är tiden då dag och natt är lika långa innan dagarna blir längre, men det är en sanning med modifikation. Dag och natt är jämnlånga redan innan vårdagjämning, men tidpunkten ses ändå av många som startskottet på våren.

Och precis som vanligt, var det skitväder idag!
Jag har botaniserat bland en massa gamla bilder i min dator och funnit just det, skitväder på Vårdagjämningen, ibland t.om snö på marken!
Idag var det snöblandat regn, så en snabb sväng till återvinningscontainerna strax här intill, gick också till tvättstugan för att boka tid, men där kammade jag noll, alla fyra var avstängda pga felanmälan, bra där Nynäshamns bostäder!
Vad gör man nu?
Skit oxå!
Så lika stolt och vacker som björken var jag inte idag, utan tröstade mig med en svängom med min kavaljer istället, alltså dammsugaren!
Avslutade en alldeles urtrist Vårdagjämning med att glädja mig själv, på det sätt som bara "funkar på mig"!
Ja jag vet, jag är knäpp, Halleluja!!!!
"Kom till nattens lockande musik"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar