tisdag 18 december 2012

VIDARE UTREDNING!


Hypotyreos – brist på sköldkörtelhormon!

Symtom
Exempel på tidiga symtom på hypotyreos är
•trötthet eller nedsatt ork
•depression
•koncentrationssvårigheter
•frusenhet.
Exempel på senare symtom är
•torr hud och torrt hår
•förstoppning
•sämre minne.

Om man haft sjukdomen under en längre tid utan att upptäcka den kan man bli svullen i ansiktet och få en mörkare röst.

*Svullen i ansiktet har jag definitivt inte blivit, snarate tvärtom och rösten är väl som brösten, oförändrad*

Behandling
Den behandling man får mot hypotyreos består av sköldkörtelhormonet tyroxin i tablettform. Behandlingen är oftast livslång och syftar till att få ämnesomsättningen i balans. När man får behandling med tyroxin måste man gå till läkaren regelbundet för att kontrollera sina värden med hjälp av blodprov.

Vad händer i kroppen?
Hypotyreos - för lite sköldkörtelhormon

Hypotyreos kallas det tillstånd då sköldkörteln producerar för lite av sköldkörtelhormonerna tyroxin och trijodtyronin. Det gör att man får för låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv. Man kan känna sig trött och frusen, och håret blir sprött.

Sköldkörteln styr ämnesomsättningen
Sköldkörteln, som även kallas tyreoidea, sitter på halsens framsida strax nedanför struphuvudet. Den tillverkar livsnödvändiga hormoner som inverkar på nästan alla kroppens funktioner. Sköldkörtelns viktigaste funktion är att styra ämnesomsättningen i kroppen.

Vad beror hypotyreos på?
Hypotyreos ger låg ämnesomsättning. Den vanligaste orsaken till för låg ämnesomsättning i vår del av världen är en *autoimmun sjukdom*. Det innebär att det egna immunförsvaret går till angrepp mot sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör körtelvävnaden. Det kan också finnas andra orsaker:

Jag kan hålla på hur länge som helst och läsa om detta och ser tydliga tecken på att det troligast finns hopp om bättring, för nu har jag varit en duktig tant och haft mitt första besök hos en läkare här i min lilla stad, som dessutom verkar ta det på högsta allvar och vill utreda det grundligt från början.

För varför ska jag bara ha Sklerodermi, lika bra att lägga till Hypotyreos som jag tror är en direkt följd av sklerodermin, när jag ändå är på gång!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar