onsdag 18 september 2013

FILMTIME


"Ådalen 31"!

Här ligger jag och kan inte mycket annat, andra dagen på min höstförkylning, som jag sköter om som ett litet barn.
Så jävla irriterande när jag nyser 5-6 gånger i sträck och jag måste knipa, så jag inte pinkar på mig samtidigt.
Och för att inte tala om, att hinna ducka undan från PC-skärmen så den inte blir alldeles nerstänkt.

Apropå Ådalen 31! Inte så långt från mina barndoms hemtrakter.
Jag minns väl när det filmen låg i sin linda och filmskaparna och rekvisitajägarna var ute i trakterna och sökte rekvisita inför filmen.
Jag hade hittat en gammal dagstidning "NORD-SVERIGE" från 1931 och om just den aktuella händelsen, i ett vindsutrymme i vårt gamla hus där vi bodde i Nyland. Det var väldigt spännande att krypa omkring i dessa små, trånga och obelysta skyffen.
I vilket fall som helst, så dök det plötsligt upp några herrar hem till oss och ville se min lilla skatt.
Kanske pappa hade tipsat dem, om det vet jag inte, kanske!
Männen ville naturligtvis ha min tidning och i utbyte fick jag, en gammal skinnkeps och ett par solglasögon av tidstypiskt snitt för bilburna eller dylikt.
Okej, tänkte jag, då en ung tonårstjej, vad jag nu ska ha det till!
Och av någon anledning har de följt mig i alla dessa 50 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar