söndag 8 september 2013

FRÅN MITT FÖNSTER



Under min lunch, BroccoliPAJ, sallad och ett stort glas tranbärsdryck.

Så kommer han och går igen, nu på sommaren har han hatt, vintertid en stor björnmössa. Han svänger med sin käpp på sitt vanliga sätt!
Han kommer fram till husknuten och viker av mot bänken. Går sakta fram och liksom kisar med ögonen för att se om bänken trots allt har hamnat på hans favoritställe, där vid väggen bredvid källardörren som leder ner till tvättstugorna bland annat.
Så upptäcker han att den fortfarande saknas och han blir tvungen att gå och sätta sig vid den här som står mitt på gräsmattan i stället.
Jag vet att han är besviken nu och kommer inte att lika länge som annars.
Han börjar plocka i sina fickor!
Är det radbandet som han söker, eller en ciggaret?
En cigg blev det!
Det går förbi en man med en engångsgrill och en säck grillkol.
Han med hatten fortsätter och gräver runt i sina fickor, förmodligen efter något att tända ciggen med.
Inget napp!
Men herregud, tänker jag, ska jag måsta gå ner och tända åt honom, eller varför ropar han inte efter han med grillen om eld, för han har ju garanterat en tändare.
Nähädå, han ger upp och går därifrån, fortfarande grävande i fickorna.
Och fortfarande inget radband i den lediga handen.

Va fasiken bryr jag mig för? Och det där med bänken, när ska han få den på plats igen, stackarn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar