fredag 11 april 2014

URMODERN BIRGITTA



Idag fick jag magasinet M in genom brevinkastet i dörren, den sista förövrigt, av julklappen från syrran.
Alltså den är verkligen en verklighetsflykt av stora mått för mig.
Med det menar jag att det finns ingenting i den tidningen som ligger i min budget, inte det minsta tips på resor, klädtrasa, smink eller inredningsdetalj.
Så det är bara att sitta och drömma om det omöjliga och fundera på hur och när den stora stöten ska äga rum.

Jo, det var så sant, det fanns en topp som bara kostade 99:- och hade kostat 149:-, med texten Roligare, smartare, skrynkligare.
Älskar det sista ordet!
Och varför denna generositet? Jo M-tidningen firar 8 år.

Men vad har detta med Heliga Birgitta att göra? Inte ett dugg!

Däremot vill jag belysa de numret övervägande handlade om.
"Vad är en bra mamma?"
Ja hur ska jag kunna värdera mina egen egenskaper och insattser som en bra mamma borde besitta?
Har jag gjort det jag kunde? Fanns jag där när jag verkligen behövdes?
Var jag stöttande, eller endast krävande?

Hur menar hon nu då?

Jo för alla dessa frågor och svar verkar vara direkt ställda till biologiska barn.
Känslan sprider sig som en våt kall filt över mig vid tanken på att jag inte är mer än en adoptivmamma, som dessutom aldrig kommer att få ett barnbarn.

Heliga Birgitta födde åtta barn och jag lyckades inte ens klämma fram ett enda.
För det gills ju tydligen bara om man fött fram dem under fysisk vånda och att de har legat under hjärtat, inte under psykisk vånda och inne i hjärtat.
Och därefter bli snuvad på efterrätten dessutom på grund av ond bråd död och sjukdom.

Nu var väl Gun på ett alldeles sjuhelsikes dåligt humör ikväll.
Nädå, inte det, bara reflekterande och, ja, kanske lite bitter ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar