tisdag 1 september 2015

RÖNTGEN GENOMLYSNING, MEN VARDÅ?


När man ser enbart den här bilden kan man verkligen undra var vi är, helst med tanke på linjalen där i bild!
Med närmare granskning ser man kotor i direkt anslutning till en avlång "plastpåse", mellan linjalen och kotorna!

Nu kommer svaret!
Det är min matstrupe i sidoprojektion men en gnutta kontrast i, resten har jag nere i magen och väntas ut under morgondagen!

Dagen utflykt till Huddinge sjukhus bestod av denna delikata dryck på röntgenavdelningen!
Oesophagusröntgen kl. 12:50!
Jag har gjort den undersökningen en gång för kanske 25 år sedan på NUS, Norrlands universitetssjukhus, nu var det dags igen, men mer omfattande känns det som!
Först fick jag stå under undersökningen och dricka och svälja som vanligt,
sedan ligga på röntgenbordet, så tippades bordet bakåt,
så jag lutade med huvudet kraftigt bakåt och då fick jag dricka kontrasten med ett sugrör.


Därefter, när undersökningen var slutförd, ilade jag snabbt som en iller ut ur behandlingsrummet!

Ty när jag satt i väntrummet precis innan undersökningen, råkade jag se i min mobil på facebook, att "Idag medverkar Peter och Helen Sjöholm i P4 Extra kl 13:30"
Så nu gällde det att samarbeta så att jag hinner bli klar, för jag lär ju knappast få genomföra undersökningen medans jag lyssnar på radio i mobilen!
JAG HANN PRECIS!
En sen lunch i sjukhusrestaurangen, ty man ska ju vara fastande minst fyra timmar innan undersökingen också, äggnudlar och wokade grönsaker med kyckling och massor med vatten och två muggar kaffe!
Lyssnande på P4 Extra i 17 minuter, samtidigt som jag befriade mig från känslan av pimpsten i munnen!

När jag kom hem 4 timmar och 45 minuter senare, låg det en ny kallelse innanför dörren till Huddinge Reumatologen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar