söndag 19 augusti 2012

SÖNDAG OCH HIMLA TRÖTT


Dagen efter "Räkfrossa" och dödstrött!
Alltså, jag är inte bakis eller så!
Räkorna var superba och tillbehören alldeles lagom, även de som hälldes ner i strupen, alltså den hemgjorda dillsnapsen och det vita vinet. Dillsnapsen kom gästerna med!
Jag lämnade disken och gick till sängs och kramade kudden strax efter midnatt.
Räkskalen fick däremot följa med gästerna ut.


Men nu till varför jag är så himla trött!
När klockan var strax före halv fem på morgonen vaknade jag av att det började regna.
Det är så härligt att lyssna på regnet som smattrar på fönsterbläcket, men nu kom jag ju att tänka på att jag hade dynorna kvar ute på balkongen och beslöt mig för att hämta in dem.
Så jag svepte om mig i morgonrocken och tassade ut!
Då både hörde, kände och såg jag att något var på färde.
Blåljus blinkade och stanken var förskräcklig och upprörda röster hördes från parkeringen en liten bit från mitt hus.
Dessutom tjöt signalhornen från bilar därifrån.


Ja sedan efter att jag stått en stund där ute på balkongen och funderat på vad som skedde där borta, så försökte jag somna om igen.
Men det gick lite si och så med det, tankarna snurrade i mitt huvud och jag insåg att jag har det himla bra som inte äger mer än det mest nödvändiga här i livet, inget som jag behöver oroa mig över i allafall, typ en bil som kanske riskera att bli utbränd eller sönderslagen en sensommarnatt på Backlura!
Det är lite sådana saker som händer i mitt nya hemkvarter, lite eljest än på Bigarråvägen i Umeå, där vaknade jag av traktorn och gödseldoften som bonden höll på att sprida ut en tidig söndagmorgon, på sin höjd. ha ha ha ha ha ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar