onsdag 31 oktober 2012

SÖDERSJUKHUSET


Den nätta turen till Södersjukhuset tur och retur, tog mig exakt fyra timmar!
Helt jäkla galet, för att klämma ihop brösten och får dem mammografiscreenade, men så utomordentligt bra! Sedan 1 januari 2012 är mammografiscreening kostnadsfri inom Stockholms län.
Sist jag gjorde det var precis just innan jag lämnade Umeå för 2½ år sedan, så jag blev riktigt glad när jag fick kallelsen, trodde nästan att jag hade ramlat mellan stolarna iochmed flytten.
Nu ska de nya röntgenbilderna jämföras med min föregående bilder från Umeå, sedan får jag ett svarsbrev skickt hem till min inom ett par veckor.

Om mammografiundersökningen visat något avvikande, eller inte räcker för en säker bedömning, återkallas jag för ytterligare undersökningar, troligast inom en vecka.

Min gamla mor hade bröstcanser för snart 40 år sedan och överlevde det!
Vi är tre döttrar till henne och än är vi förskonade.
Jag är det enda av oss som inte har fött barn och därmed heller aldrig ammat och någonstans har jag hört, eller läst, att kvinnor som aldrig fött barn löper större risk att få bröstcanser.
Jag hoppas att det är en myt som kan avfärdas!

Det räcker så gott med det jag redan har!

Ta i trä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar