lördag 17 maj 2014

SYTTENDE MAJ



Gratulerer med dagen, Norge!

Norska "syttende mai" är alltid en hejdundrande folkfest i rött, blått och vitt som får den blågula svenska nationaldagen att framstå som en blek kopia.

Norges nationella yra når oanade höjder idag när man firar 200-årsdagen av sin grundlag!

Men att det skulle ta ända till 2008, innan jag såg vårt vackra grannland som, just det endast vackert och med massor av trånga slingriga tunnlar för att ta sig genom bergen och runt fjordarna.
Och att det inte fanns allemansrätt där, utan det vara bara att betala för minsta lilla fikapaus.
Det var på det glada 1980-talet, när vi kuskade runt med tält i bagaget.

Ty det var ju då jag reste till Norge på konsert för första gången och för att bo hos en för mig helt okänd kvinna och hennes man.
Och på den vägen är det!
Gästvänliga, generösa och helt galet förtjust i Peter Jöback.
Norrmännen upptäckte ju Peter i samband med hans samarbete med Norges stolthet Sissel Kyrkjebö. "Jag Kommer Hem Igen Till Jul" albumet 2002/2003, lades till en extra låt, en Irländsk folksång som Ulf Sagerström skrev en svensk text till ¨Gå Inte Förbi¨.
Sången blev en stor succé liksom julskivan.

Så Peter har även vunnit många norska hjärtan.
Vilken tur för mig förresten, för nu får jag möjlighet att återvända dit för härlig samvaro när vårt gemensamma intresse bjuder upp till sång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar