fredag 7 februari 2014

OS I SOTJI



"Att få utöva idrott är en mänsklig rättighet. Alla människor ska ha möjlighet att utöva idrott, utan någon form av diskriminering och i den olympiska andan, som förutsätter ömsesidig förståelse, vänskap, solidaritet och rättvist spel."

Jag är en lycklig ägare av en egen tv och fjärrkontroll och för mig är valet enkelt, OS-spelen eller ej!
För fyra år sedan satt jag på kökssoffan nere i köket och tittade på blandade utbud på vår andra tv, medan min dåvarande make satt i sin vanliga posè i tv-soffan och kollade på OS.
Det kanske var ett skönt avbrott från alla tunga och jobbiga tankar som han och jag hade inför det kommande uppbrott några månader senare.
Vilken tur att människan ändå är funtad på detta sättet, att för stunden lyckas stänga av och tänka, som om att allt är "precis som vanligt". Annars blir nog hjärnan överhettad och den berömda väggen är bara en tapetvåd ifrån.

Jag kommer föröverigt att bojkotta OS i Sotji av flera anledningar, men mest på grund av deras syn på de mänskliga rättigheterna och Rysslands antigaylag som förbjuder homosexuell propaganda har varit starkt kritiserad och flera idrottsprofiler tycker att man borde bojkotta hela evenemanget.
Jag är bara en helt vanlig tant med sunda värderingar för allas människors lika värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar